cardio problemen dieet afvallen almere quote

Voor iedereen geldt er de ‘fitnorm’. Dit betekent dat je minimaal 3 keer per week 20 minuten zwaar intensief zou moeten bewegen. Veel mensen kiezen ervoor om aan deze norm te voldoen door middel van cardio. Als je voor het eerst naar buiten gaat om een stuk hard te lopen heb je het fysiek erg zwaar. Je merkt dat je buiten adem bent en dat je hart zo snel te keer gaat dat je echt even moet stoppen. Hoe vaker je hetzelfde stuk probeert te rennen, hoe makkelijker dit gaat. Je komt op een gegeven moment op een punt dat het je nog weinig inspanning kost. Eigelijk is het dan tijd voor meer uitdaging of een andere aanpak. Wij hebben de 5 tekenenen voor je op een rijtje gezet waaraan je kan herkennen dat het tijd is voor iets nieuws.

1. Je hebt niet het gevoel dat je gesport hebt

Je hebt zojuist voor de zoveelste keer hetzelfde rondje hard gelopen en je hebt het gevoel dat je het rondje makkelijk nog een keer zou kunnen rennen. Je hebt dus eigenlijk het gevoel dat je niet gesport hebt en heb je dus te licht getraind. Het is niet verkeerd om op een gemiddelde intensiteit te trainen, maar je moet het jezelf ook niet te makkelijk maken. Het werkt demotiverend als je steeds het gevoel hebt niet gesport te hebben. Een training met een hoge intensiteit geeft een veel meer voldaan gevoel.

2. Je bent gewend aan de oefeningen en kent ze uit je hoofd

Als je net gaat sporten snappen we dat je een aantal keer hetzelfde trucje uitvoert. Je moet het immers nog allemaal leren. Zodra je gewend bent aan sporten en alle oefeningen inmiddels uit je hoofd kent wordt het noodzaak om regelmatig je workouts te gaan veranderen. Je lichaam raakt namelijk eraan gewend als je elke keer dezelfde cardio doet. Je lichaam hoeft niet zo hard te werken en je verbrand veel minder calorieën tijdens dezelfde workout. Iets wat je natuurlijk niet wil tijdens het afvallen.  Het is belangrijk om elke 4 tot 8 weken je trainingen te veranderen, om gewenning te voorkomen. Ga eens met andere intervallen bewegen, verander je afstanden of probeer eens totaal iets nieuws.

3. Je zweet niet

Wanneer je denkt geen douche nodig te hebben na je cardio workout, omdat je niet gezweet hebt, wordt het ook tijd om de intensiteit of duur van je training aan te passen. Zweten is een goede indicator die aangeeft hoe hoog de intensiteit van je carxdiotraining was. Ook al zweet de een meer dan de ander, je weet voor jezelf wel of je wel of niet veel gezweet hebt tijdens je workout.

4. Je kan nog een gesprek voeren

Het is heel gezellig om met zijn tweeën de sportschool in te duiken en lekker te gaan kletsen terwijl je op een crosstrainer staat. Als je tijdens het sporten makkelijk een gesprek kan voeren dan is je intensiteit te laag. Je beweegt pas intensief als je met moeite korte zinnen kan uitspreken, maar eigenlijk zou je helemaal niet meer in staat moeten zijn om een gesprek te kunnen voeren. Bewaar het kletsen dus voor na je cardiotraining!

5. Je hebt teveel afleiding

Als je lid bent van de sportschool dan ken je het wel, mensen die op een hometrainer een tijdschrift lezen of tv zitten te kijken. Er zijn zelfs mensen die hun eigen iPad mee hebben om hun net gedownloade film te gaan zitten kijken. Ja, je leest het goed! Dat kan je natuurlijk beter niet doen! Vaak word je teveel afgeleid om je 100% te kunnen geven tijdens de cardiotraining waarvoor je eigenlijk naar de sportschool ging. Oppeppende muziek luisteren tijdens het sporten kan nog wel eens een boost geven, maar YouTube kijken of Whatsappen op je telefoon kan je beter thuis doen.

Daag jij jezelf elke keer voldoende uit tijdens je cardiotraining?

Laat een reactie achter

Je e-mailadres word niet gepubliceerd.Required fields are marked *