all you can eat quote afvallen almere sushi spareribs oesters pasta

Je hebt zojuist op dit artikel geklikt, dit komt waarschijnlijk doordat je gaat uiteten bij een All you can eat restaurant. All you can eat restaurants zijn enorm populair, de ene na het andere All you can eat restaurant in Almere opent de deuren. Met uit eten bij een All you can eat of buffet restaurant is helemaal niks mis. Het is vaak hartstikke lekker en bovenal heel erg gezellig. Wel kan het je doelen wat betreft afvallen flink in de weg zitten. We geven je graag 10 tips die je wellicht kunnen helpen om zonder schuld gevoel toch uit eten te gaan.

1. Bereid je goed voor

Bijna alle restaurants hebben hun menukaart online staan tegenwoordig. Zo kan je vooraf kijken wat er allemaal op het menu staat. Zo kun je goed bekijken of er eventueel gezonde keuzes bij zitten. Hier vooraf even goed naar kijken kan op het moment van bestellen helpen om makkelijker een gezonde keus te maken. Bereid je dus goed voor.

2. Spreek uit dat je niet zoveel wilt eten

Zeg tegen de mensen waarmee je uit eten bent dat je graag niet teveel wilt eten. Het uitspreken van jouw doelen zorgt voor sociale controle. Daarnaast kan je vragen of men je niet wilt overhalen om meer te gaan eten. Als je dit vooraf aangeeft zal er veel meer begrip zijn dan dat je dit doet wanneer je al aan het eten bent. Weer eerlijk en spreek uit wat jij graag zou willen.

3. Drink geen calorieën

Probeer geen calorieën te drinken. Frisdranken, vruchtensappen en alcoholische drankjes bevatten veel calorieën die niet verzadigen. Je raakt hier niet vol van en hierdoor kan je in korte tijd veel meer calorieen binnen krijgen dan goed voor je is. Daarnaast kan alcohol ervoor zorgen dat je remmingen verdwijnen, waardoor je meer kan gaan eten dan je eigenlijk zou willen. Kies dus liever voor water, spa rood (eventueel met een smaakje of een citroentje), light frisdrank, of thee of koffie zonder suiker.

4. Neem het kleinste bordje dat er is

Is het eten in de vorm van een buffet? Pak dan het kleinste bordje dat je kan vinden. Vaak staan deze aan het einde bij het toetjes buffet. Op een klein bordje past minder dan op een groot bord, je snapt het denk ik al wel, je bent hierdoor geneigd om minder op te scheppen. Denk hierbij ook aan de portie die je opschept. 1 opscheplepel per gerecht is genoeg om er echt van te genieten. De eerste hap is altijd het lekkerste!

5. Maximaal 3 gerechtjes per ronde

Eet maximaal 3 gerechtjes per ronde. Zeg dit ook tegen de mensen waarmee je uit eten bent. Bij een buffet schep je maximaal 3 gerechten en 1 opscheplepel per gerecht op. In het geval van a la card all you can eat, zoals sushi of tapas, bestel je niet meer dan 3 gerechtjes per keer.

6. Focus op gezonde productkeuzes

Kies vooral voor gezonde producten. Vermijd vooral gefrituurde en gebakken producten. Kies voor rauwe onbewerkte producten zoals groente, fruit en vis. Deze vullen goed en zijn ook nog eens gezond. Wil je toch voor ongezondere keuzes gaan? Begin in elk geval met iets gezonds en sluit de laatste ronde af met iets minder gezonds. Heb je geen idee wat gezonde productkeuzes zijn? Je vind ze terug in onze Variatielijst, deze vind je hier.

7. Stop wanneer je verzadigd bent

Dit lijkt misschien een inkoppertje, maar toch eten veel mensen door het gevoel van verzadiging heen. Vaak heb je na 2 a 3 rondes al genoeg gehad en bestel je toch een 4e of zelfs een 5e ronde tot je misselijkmakend vol zit. Stop gewoon na 3 rondes. Laat je servies ophalen en zeg tegen de bediening dat je uitgegeten bent. Zo kom je niet in de verleiding om nog meer te gaan eten.

8. Eet niet de restjes van anderen op

Uiteraard eet je niet de restjes van de anderen op. Ook dit klinkt voor de hand liggend, maar wordt toch vaak gedaan. Misschien dat de anderen nog wel voor een 4e ronde gaan. Laat je niet overhalen om de restjes op te eten, omdat zij ook teveel hebben gegeten. Laat het ophalen door de bedieningen. Weggooien zonde? Jezelf als prullenbak gebruiken, dat is pas écht zonde!

9. Sla het toetje over

Vaak wordt er na het eten nog een dessertkaart gebracht terwijl je net al heel veel hebt gegeten. Dit kan je beter niet doen. Kies liever voor een kopje koffie of thee. Wil je toch perse een toetje nemen? Ga dan niet voor een 3e ronde, maar kies voor het toetje. Natuurlijk kan je ook bij je toetje op de portie letten.

10. Pak de draad zo snel mogelijk weer op

De volgende ochtend sta je op de weegschaal en tot je grote schik ben je toch 2 kilo aangekomen. Dit is natuurlijk balen. Dit is vaak vocht, we schreven hier al eens een artikel over: ‘Hoeveel kan ik aankomen in één dag?‘. Pak in elk geval de draad direct weer op!

Uit eten, en dan vooral bij all you can eat restaurants kan je doelen flink in de weg zitten. We hopen dat je wat hebt aan bovenstaande tips. Het enige wat echt werkt is accepteren dat je afgeweken hebt van je plan, je kan helaas niet altijd 100% gezond eten. Pak in elk geval de draad zo snel mogelijk weer op en doe je best wanneer dit kan. Alleen dat kan ervoor zorgen dat jij jouw doelen gaat behalen!

Maak jij een bewuste keus wanneer je naar een all you can eat restaurant gaat?

 


 

Vind je het lastig om de draad na het uit eten gaan weer op te pakken? Deze planners kunnen je helpen!

Laat een reactie achter

Je e-mailadres word niet gepubliceerd.Required fields are marked *