Hi, ik ben Jessica, 34 jaar en schrijf nu mijn derde blog uit mijn serie ‘#InspiredbyJazz‘ voor Afvallen Almere. In mijn eerste blog heb ik mezelf al een beetje voorgesteld en in de tweede blog nam ik je mee met mijn hardloop avontuur. In 2017 ben ik thuis komen te zitten met een Burn-Out en heb ik ook nog eens een chronische aandoening Fibromyalgie. Ook hoop ik dat ik jou door het lezen van mijn blogs inspireer om gezonder te eten, te sporten en je ook wat leesplezier te bezorgen. Dit is mijn reis en ik neem jou daar graag in mee..

Deze keer zal ik het over mijn tofste uitdaging van dit jaar hebben, de beklimming van Lions Head in Kaapsstad, Zuid-Afrika. Ik vertel je hoe ik dit heb ervaren en waar ik tegenaan liep terwijl ik op reis was. Een lange vlucht van 11 uur is voor iedereen best vermoeiend, maar voor mij is dit denk ik een tikkeltje erger. Dus neem ik je graag mee op mijn derde avontuur in KAAPSTAD!

WHATSAPPJE!

“Zus denk je dat je toestemming kan krijgen van je werk om 11 t/m 15 oktober vrij te zijn? En als je geld over hebt voor een vliegticket dan kan ik je meenemen naar Kaapstad. O ja en we hebben 3 volledige dagen daar! Laat maar weten of je dit wilt..”

Mijn hart gaat op dat moment sneller kloppen.. Want reizen dat vind ik mega leuk. Toevallig had ik 3 weken vakantie. Kwam dat even goed uit (vakantie.. zit al bijna een jaar thuis maar oké, ik moest die vakantie uren toch wel opnemen van mijn baas), dus mijn antwoord werd al heel snel een “JA”.

Natuurlijk was ik helemaal hyper en ging ik gelijk van alles uitzoeken. Want wie kan er nou zeggen ik ga even 3 dagen naar Kaapstad? Dus mijn zusje (31 jaar, blijft in mijn ogen natuurlijk altijd dat kleine blonde ding wat heel hard kan schreeuwen) werd overspoeld met whatsappjes en telefoontjes, want ik wil natuurlijk wel goed voorbereid op reis gaan. Al snel liet ik dat een beetje los, want ik ken mijn zusje een beetje; zij regelt alles tot in de puntjes en zij zorgt vast wel dat ik niet alleen mijn hotelkamer zal zien.  Voor het eerst sinds een hele lange tijd, 24/7 uur op elkaars lip, als dat maar goed gaat…

Flying Blue

Zo gezegd zo gedaan; voor ik het wist was het 11 oktober. Ik had niemand nog echt ingelicht dat ik weg zou gaan, want stel je voor dat je toch niet mee komt op de vlucht. Dat schijnt altijd nog een spannend iets te zijn, maar op Schiphol werd “Mw. van der Pijll” omgeroepen oh YEAHHHH! Big bird ik kom eraaaaaaaan.. Yes! Wat een luxe, ik vlieg ook nog eens voor het eerst met KLM en ik heb een stoel dus hoef me geen zorgen te maken (want had ook ergens anders oncomfortabel in het vliegtuig kunnen zitten.. Mijn fantasie neemt een loopje met me en ik zie mezelf al in een vrachtruim zitten tussen alle koffers). Oké ik kan nu rustig adem halen, uit het raam kijken en laat die 11 uur durende vlucht maar beginnen.

Kaapstad

Na de 11 uur durende vlucht met wat avonturen in het vliegtuig (wat een ervaring) kwamen we aan in het hotel. Nou kom maar op met die drie dagen vol avontuur! Het is weekend en ik vier dat in Kaapstad. Dit kwam pas echt binnen bij het wakker worden nadat ik de gordijnen open deed en voor me de Tafelberg zag liggen.. WAUW wat een uitzicht. Dit pakt niemand mij meer af. Ondertussen was mijn drukke zusje (dat- kleine- blonde-ding-dat-heel-hard-kan-schreeuwen) al druk in bedrijf. Die staat meteen aan en lult de oren van mijn kop af. Daarnaast heb je dan mij: de rustige zus met de houding van het-komt-wel-goed-ik-laat-alles-op-me-afkomen modus. De ervaring is dat je dan soms spontaan een gratis vuurwerk show krijgt. Want ja ook dit samen met elkaar op pad drie dagen lang is gewoon één groot avontuur. Ik moet zeggen ik heb daar een hoop van geleerd! Één ding weet ik 100% zeker we zijn totaal verschillend. Maar ergens vinden we elkaar ook heel lief en gezellig en lachen we om de stomste dingen.

Ondertussen hebben we al aardig wat avonturen erop zitten tijdens al die uurtjes die we samen doorbrengen. In ons koekblikje scheurden we rond langs de kust. En heb ik mogen genieten van de mooie natuur. En hoe verschillend dit al kan zijn. Ik ben naar Cape Point geweest, Kaap de Goede Hoop, Chestmans Peak drive & Hermanus. Heb wilde dieren mogen zien.. Pinguïns, struisvogels, springbokken, bavianen en walvissen (Klinkt ook wel als een big five toch). Maar denk dat voor mij persoonlijk het mooiste was om de Lions Head te beklimmen!

Lions HEAD

Ik heb 13 oktober 2018 dus de Lions Head beklommen in Kaapstad, Zuid-Afrika. Deze was 6699m hoog en ik heb daar plus minus 5,7km gelopen, 8.752 stappen gezet en ongeveer 60 verdiepingen geklommen. Dat gaf mijn gezonheidsapp aan van mijn Iphone.. Iets wat ik maanden geleden niet zou hebben kunnen bedenken of dacht gekund te hebben. Ik heb hem op mijn tempo gedaan.. Met de nodige pauzes.. Ik wilde tot 2x opgeven want ik dacht ik kan dit gewoon niet. Maaaaaaaaaar I did it! En ben daar onwijs trots op, heb geloof ik wel zo een 1000x iets daarover gespamt voor me gevoel. Maar WAUW dat uitzicht als je boven op die berg staat. Dan kan je niet anders denken aan deze zin ‘ain’t no moutain high enough’ Dat uitzicht was een cadeautje, de kers op de taart, de cheese spread op de buggles, het groente sausje over de bloemkool.. O DIT WAS ZO GAAF!! Dus eigenlijk mag ik niet meer zeggen dat ik iets niet kan. Want ik kan alles! Dus jij ja jij die dit leest jij kan ook alles… Mijn geloof in het iets kunnen komt dus langzaam weer terug. En bij het zien van deze foto groeit het zelf vertrouwen. Lions Head you made my day!!

Mijn TIPS

Daarbij vertel ik dus niet dat ik ook hier natuurlijk last had van mijn chronische pijnklachten. Want die draag ik dagelijks met mij mee. Alleen zie je dat niet aan mij. Daarom is het belangrijk om zo dicht mogelijk bij mezelf te blijven. Maar hoe pak je dit nou aan? Nou moet ik zeggen dat het mij daar niet heel goed gelukt is. Daar had ik na dit snoepreisje ook wel even de tijd voor nodig om bij te komen. Belangrijk is voor mij dat ik in mijn ritme blijft zitten voor zover dat kan. Dan heb ik het minste last van al die gekke fibro kwaaltjes. Want zodra mijn ritme gestoord wordt dan ben ik een beetje van de leg. En soms raak ik dan lichtelijk in paniek en ervaart mijn man een gratis vuurwerkshowtje thuis! Je moet het natuurlijk wel een beetje spannend houden thuis zeg ik nu met een knipoog..

Wat belangrijk is voor mij als ik op reis ga en dit kan verschillen tot een dagje weg of een heerlijke vakantie maar ik wil graag weten waar ik aan toe ben voor zover dit kan.

Dus heb ik wat kleine dingen op een rijtje gezet:

1. Zoek uit wat je wilt zien als je op bestemming bent
  2. Kies wat voor jou het belangrijkste is om te zien (in mijn geval altijd zoveel mogelijk, OEPS haha)
  3. Maak een lijstje van wat je mee moet nemen
  4. Geef duidelijk je grenzen aan bij je reisgenoot
  5. Zorg dat je eventueel als het mogelijk is een comfort plek in het vliegtuig hebt (op de heen weg had ik dit wat een luxe en hierdoor kon ik rekken en strekken tijdens mijn vlucht)
  6. Vervelend voor je mede passagiers maar af en toe opstaan en even heen en weer lopen in het vliegtuig helpt (ik zat bij het raam.. Sorry heren, maar ik was de zus van die leuke stewardess)
  7. Een nek kussen is dus heel handig ik heb hem al jaren maar dit keer pas echt gebruikt. Ik moet zeggen wat een uitvinding! Geeft een stukje rust en comfort tijdens de vlucht
  8. Download je favoriete nummers zodat je heerlijk naar je muziek kan luisteren (ik vertel nu niet dat ik dus tijdens de vlucht alleen maar films heb gekeken)
  9. Probeer in je ritme te blijven zelfs wanneer je op vakantie bent of een weekendje weg
  10. En mocht je medicatie gebruiken zorg dan dat je controleert of je dit mee kan nemen anders heb je namelijk een Schengenverklaring nodig. Daar kwam ik achter door mijn apotheek. Wist ik veel! Ik heb uiteindelijk niks meegenomen dit omdat het aardig wat regelwerk is en ik voor die 3 dagen het wel wist te overbruggen mocht het nodig zijn
  11. Neem voor je het vliegtuig in gaat een extra fles water mee. Je krijgt natuurlijk in het vliegtuig wat te drinken, of in sommige gevallen kan je dit kopen maar door het klimaat in het vliegtuig is het best belangrijk dat je voldoende drinkt en gehydrateerd blijft (dit geldt natuurlijk voor iedereen)

Voor zover mijn tips.. En ik er nog genoeg opnoemen maar dit zijn er denk ik al een aantal die dicht in de buurt komen voor een zo relaxt mogelijk het vliegtuig in te stappen!

Mocht je wat meer foto’s willen zien van wat ik daar heb gedaan of gezien. Scroll dan even door mijn Instagram feed @jazz.1.6.84

Liefs,
Jessica

Ps: heb je de leuke weekplanner van Afvallen Almere al gezien? Check dan even de site! Ik heb hem cadeau gehad van Simone.. Heel blij mee en zo handig. Daarover de volgende keer meer!

Maak net als Jessica van jouw goede voornemens doelen en gebruik hiervoor deze planners!